Hilde og Halvard, laget av Thomas Bye og Simone Thiis, er en dypt oppslukende forestilling om en lærer som blir anklaget over å ha kysset hans 13 år gamle elev.

Denne interaktive forestillingen tar oss med på en reise gjennom 3. klasse på en videregående skole i Lilleby, hvor vi følger Hilde som akkurat flyttet fra et lite sted kalt Balsfjord. Vi får senere vite at grunnen til at hun flyttet er fordi hun mener at hun og læreren hadde en intim stund sammen i jentegarderoben for fem år siden. Læreren kan ikke huske den sagnomsuste intime stunden med Hilde, og fremstår som en godt likt person både som lærer og kollega. Scenen er satt i et klasserom, hvor publikum er medelevene.

Skuespillet var troverdig og fantastisk, og skuespillerne spurte også flere folk i publikum, og fikk deg virkelig til å føle deg til rette som «karakteren» du spilte. Måten de oppførte seg når de ble sinte på hverandre var veldig realistisk og autentisk fordi Hilde og Halvard fortsatte å øke stemmene sine over hverandre. Fortellerstemmen var som vår indre tankegang, som ofte kom med «du lurer på hvorfor …» eller «Du tenker …». Selv om Hilde og Halvard er et skuespill om et seriøst tema, fikk de inn humor på en måte som ikke ble for krenkende eller upassende.

Publikum er en stor del av forestillingen, og hvis man har feil publikum, kan skuespillet miste en del av magien sin. Vårt publikum var veldig bra fordi alle var engasjerte og kom seg fort inn i rollen som elev. Aktørene ga oss egne plasser og tok oss med inn i historien, ved at publikum avgjorde hvem som var «skyldig». Og fikk historien til å virke mye mer levende enn om det hadde vært i et vanlig teater hvor man satt i en sal og så på.

Vi snakker for hele publikum når vi sier at dette var kjempebra gjennomført og virkelig morsomt å være med på. Som sagt, er publikum en kritisk del av forestillingen og den kan fort bli klein og det kommer ikke til å funke på samme måte hvis publikummet er inaktivt, usosialt og lite samarbeidsvillig. Det er mange hint gjennom hele fortellingen, og ikke alle er like åpenbare, så det gjelder å følge med og putte på detektivhatten og dykke ned i mysteriet på Lilleby Videregående Skole. Vi anbefaler denne historien for 10. klasse og oppover fordi det kan bli vanskeligere for yngre og forstå og være mer aktive i skuespillet.

Skrevet av Maria (15), Caroline (15) og Heidi (14) på Markedet for scenekunst 2023.