@Ragnarok08 er et teaterstykke av Teater Vestland om cybersikkerhet, makt, personvern og samarbeid.

Inne i salen var det teipet fast telefoner bak hver stol som publikummet skulle bruke til å være med å bestemme handlingen gjennom stykket. Under hvert dilemma lyste telefonen opp med et spørsmål og to valg. Dilemmaene bestod oftest i hvem hovedkarakteren (Kim) skulle være med eller stole på. Første valget salen tok var å gå med Jesper inn i bygningen.

@Ragnarok08 er et spennende stykke, og det var morsomt å kunne være med å bestemme hva som skjedde på scenen.

Handlingen skjer i 2025. Stykket handlet om en 17 år gammel jente (Emma) som utgir seg for å være @ragnarok08 på nett. Emma har pratet med en anonym bruker på HackChat som utga seg for å være 17 år gammel og på samme linje på vgs som Emma. Emma forelsket seg fort i denne anonyme brukeren og gikk med på å stjele hemmelige filer fra PST (Politiets sikkerhetstjeneste) fra moren (Dina) sin pc.

Vi møter Kim mens hun leverer pizza, det er siste leveranse for dagen og hun skal til industriveien. På veien kjører hun nesten på en jente som vi senere i stykket får vite er Emma. Pizzabudet Kim får beskjed om å hjelpe henne ta et valg for sikkerheten og innbyggerne i Norge. I Industriveien møter Kim Dina og Jesper som hjelper hverandre med å lete etter den savnede Emma.

Scenen har to kulisser; to svarte bokser som de bruker på ulike måter ved å flytte og velte dem. Det var imponerende og inspirerende å se så mange forskjellige muligheter og bruk av klosser til å lage ulike rom. Klossene ble brukt som heis, dører, bord, vegger og mye mer. Mye av handlingen skjedde på en skjerm som fylte bakre vegg. Hver gang skuespillerne gikk ut av scenen fulgte publikummet med på skjermen. Der fikk vi se flere forskjellige steder som hjalp oss med å innleve seg mer i historien.

Til slutt måtte Kim ta valget om hvem hun skulle gi filene til, enten PST eller hackerne i CoF (Citizensofnowhere).

Vi i publikum ble etterlatt lurende om vi hadde valgt riktig. Vi som en helhet valgte å gi filene til CoF. Alle valgene vi tok hadde tydelige konsekvenser for karakterene og handlingen.

Selve forestillingen hadde vært spennende å se flere ganger med ulike valg. Vi tenkte mye i etterkant på om hva som hadde skjedd om vi hadde valgt annerledes, hva det hadde betydd for stykket og fremtiden i denne fiksjonelle verdenen.

Vi mener at all info burde være lett tilgjengelig for alle innbyggere, men ikke påtvunget. Vi vil kunne vite hva skjer rundt oss og ha muligheten til å utrykke egne meninger med bakgrunnsinfo.

Vi vil gjerne se hva som skjer videre i historien, uansett hvem som fikk filene (En Ragnarok08 del 2?). Slutten var åpen, men føltes uferdig. Vi som publikum fikk muligheten til å tolke selv hva som skjedde videre, men vi skulle gjerne også ha muligheten til å se hva forfatterne av denne fortellingen tenkte om fremtiden. Slutten føltes som når man har tentamen og må bare finne noe å skrive for å bli ferdig i tide, litt brå.

Skuespillerne var flinke og replikkene virket sanne til karakteren. Kim hadde mye humor mens Emma var seriøs og klok. Jeg (Gaia) hadde ønsket å se flere ungdommer i skuespillerbransjen som tenåringer, for meg så er det at en lav voksen spiller en tenåring lite troverdig. Det finnes mange talentfulle unge skuespillere som bare venter på en sjanse.

@ragnarok08 av Teater Vestland, på Vega scene

Regissør Philipp Stengele
Dramatikar og dramaturg Cecilie Grydeland Lundsholt
Visuelt uttrykk Philipp Stengele
Videodesignar Anders Nybø
Komponist og lyddesignar Viljar Losnegård
Lysdesign ved Magne Gjeraker, Philipp Stengele og Anders Nybø
Interaksjonsteknikar Kristoffer Nicolaysen
Omsetjar Eva Dobos
Medverkande Carina Furseth, Peder Lauvås, Idun Losnegård og Kornelia Melsæter

Fotograf: Espen Nyttingnes

Produsert av Teater Vestland til 1000- årsjubileet Moster 2024.