ÅRETS NYKOMMER

Hvem har i løpet av de siste årene har gjort seg bemerket innen scenekunst for et ungt publikum? Ser du en skapende eller utøvende kunstner som kan bli den nye store på feltet, og som vi må være ekstra oppmerksomme på?

Nominerte:

Jawad Aziz

Aziz har gjort så mye det siste året at det ikke får plass på noen få setninger. Aziz ble ferdig utdannet i 2023 fra NBX og jobber som skuespiller, tverrfaglig kunstner, formidler og kursholder. Han har vist allsidighet som kunstner blant annet i forestillinger som 56 Hope road på Den Norske Opera & Ballett, i Mine Nilay Yalcins Sirkus Grønland, og som et stort talent i arbeid med barn, ungdom og unge voksne på blant annet Melahuset, Vega Ung og Det Andre Barneteatret. Aziz er en hardtarbeidende og hengiven kunstner, som er kjent for å spre mye glede på arbeidsplassene har er tilknyttet, både til publikum og kollegaer.

Shelmith Øseth

Øseth har de siste årene har utpekt seg som en utforskende danser som stadig er på søken etter nye kunstneriske inspirasjoner innen samtidsdans og teater. Etter at hun deltok med samtidsdans i Norske talenter i 2017, har hun utdannet seg og fått erfaring fra Sverige, Danmark og Norge, og utviklet en egen interesse for improvisasjon, samtidskunst og afrikanske dansesjangre. Hun er en av dansene i Panta Reis talentutviklingsprogram Tilt Grow for 2024. Øseth har base i Bergen, og vil markere seg som en av de nye stjernene på dansehimmelen i Norge de neste årene.

Anders Engebretsen

Engebretsen har satt sitt preg på scenekunsten for barn og unge det siste året, både som utøvende og skapende dansekunstner. Etter å ha blitt uteksaminert har han vært aktiv i flere produksjoner. Som danser for babyer i Ida Utviks Rock-a-bye og Himstregimser og andre duppeditter, og for ungdommer i Carl André Johanssons Hav. Han har utformet sin egen forestilling Stjerneskudd som har turnert i barnehager, barneskoler – og vgs (!). Engebretsen har en egen umiddelbarhet i møte med de unge, og har gjort seg bemerket for å rendyrke kontakten med publikum.

Amalie Sasha Schanke

Schanke har virkelig fått sitt gjennombrudd det siste året. Hun ble ferdig på NBX i 2022 og hatt flere oppdrag på både institusjoner og det frie feltet. Hun var bl.a med i Nordic Blacks Maya Angelou Black Woman Rising, og i Mine Nilay Yalcins Sirkus Grønland i 2024. Hun har spilt for barnehagebarn i Brageteatrets Snø, og for voksne i Tani Dibaseys Saykoluhjee. Schanke er aktiv i dansekollektivet B16, som nylig hadde performancen Sensing the deep på Astrup Fernley, der dansere resonnerer på utstillingens temaer som geologisk tid, svarthet, afrofuturisme, hukommelse. Schanke har det siste året vist seg som en sjelden allsidig skuespiller og danser.

Nora Louise J. Andvig

Andvig nomineres for sin tolkning av rollen Lily i forestillingen Dragen (Gro Dahle) av Tigerstadsteatret og Turnéteatret i Trøndelag. Fra det øyeblikket Andvig entrer forestillingen, får publikum i løpet av noen få minutter se hvor kompleks Lily er, hvor morsom, glad, redd og modig man kan være på en og samme tid. Publikum får ekte sympati med hovedpersonen, som barna heier på og voksne vil beskytte. Forestillingen har spilt for flere tusen barn, og Andvig har i hver forestilling vært like modig i sine publikumsmøter. I samspillet med de to andre karakterene på scenen viser hun imponerende register innen skuespillerkunst, og er helt sikkert noen vi kommer til å se mer av.


ÅRETS GAMMELKOMMER

Prisen går til en kunstner eller gruppe som har jobbet med scenekunst for barn og unge i lang tid, og som gjennom sitt kunstneriske virke har gitt mange gode kunstopplevelser til det unge publikummet.

Nominerte:

Kenneth Dean

Allerede på 80-tallet startet Dean Teaterverkstedet på Torshov, Norges første private høyskolegodkjente skuespillerskole, og videre et teater. På tidlig 90-tallet startet han Teater X, deretter Kenneth Dean Productions. Og for litt over 10 år siden: Robsrud & DeaN. Denne mannen har i over 40 år laget teater, og de siste 30 år vært svært dedikert til det unge publikummet. Han har stått bak små og store forestillinger, der flere av dem har blitt valgt ut til Den kulturelle skolesekken og spilt i hundretall over hele landet. Dean har i flere tiår gjort en innsats for å formidle unorske og folkelige teatertradisjoner og med det vise et mangfold av scenekunst for de unge.

K:13 Scenekunst

Steinar Thorsen og Jorunn Lullau har over 25 års erfaring innen scenekunst. Deres kompani K:13 ble grunnlagt i 2013, der de har hatt særlig fokus på interaktivitet og deltakelse i teater for barn og unge og i å lage teater som speiler i sosiale og politiske forhold. Thorsen og Lullau har vært involvert i flere internasjonale prosjekter, blant annet gjennom nettverket Participate in your life, og vært dedikerte i å utvikle deres egen metode innen interaktivt teater. Deres nyskapende iscenesettelse av Romeo & Julie har turnert i DKS med gode tilbakemeldinger fra de unge. Kompaniet er basert i Bergen og ønsker å bidra positivt til kunstscenen i byen. 

Dukketeaterverkstedet

Dukketeaterverkstedet har eksistert i snart 30 år, og daglig leder Jan Holden har drevet det i over 10 år. Dukketeaterverkstedet er et produksjonssted og verksted som siden 1996 har bistått med utstyr, verktøy og materialer for å lage figurer til et mangfold av scenisk arbeid. De aller fleste som har sett teater i Bergen, og ellers i landet, har sett noen av Holden sine figurer, hans lys, lyd eller annen teknikk. Dukketeaterverkstedet samarbeider med flere på scenekunstfeltet, og spesielt har Holden rykte på seg for å være spesielt blid og støttende for kunstnere og institusjoner som trenger hans hjelp.


ÅRETS KABELTREKKER

Prisen går til en stødig tekniker som utøver solid arbeid før, under og etter forestillingene. Den kan også gå til en danser, skuespiller eller utøver som vet å trekke sin kabel, som viser sterkt engasjement og utsøkt presisjon under opp- og  nedrigg.

Nominerte:

Agnar Ribe

Ribe driver Ribe Teaterteknikk, som samarbeider med flere aktører på det frie feltet. Blant annet har han vært tilknyttet Grenland Friteater som lyd- og lystekniker og lysdesigner, og har flere oppdrag for kompanier og nå på Black Box teater. Han er ustoppelig når det kommer til å knekke kodene på en utfordrende rigg, og gir seg ikke før alt fungerer 100%. I tillegg til i tillegg til å være hardtarbeidende og veldig profesjonell, nomineres Ribe  særlig for hvor respektfult han møter nye scenekunstnere på, og for den gode stemningen han lager på arbeidsplassen.

Morten Røsrud og Thomas Gallagher

Denne duoen har gjort et skikkelig stykke kvalitetshåndverk i å kombinere regigrep med gode tekniske løsninger. I forestillingen Agentene og det sjukt farlige oppdraget (Feil teater/Unge Viken Teater), har de gjennom en real teaterdugnad sammen med skuespillerne, utviklet en forestilling med mye simultan teknikk til å virke kabelløs, sømløst. Visuelle effekter og lydeffekter er laget slik at det behandles av skuespillerne underveis, og der man lurer på hvor teknikeren sitter og gjør all jobben. Det skal passe god fantasi og nyskaping til for å få teknikk og regi til å flyte sammen på denne måten, og derfor nomineres Røsrud og Gallagher til årets kabeltrekker.

Gjermund Lethigangas

Lethigangas jobber som tekniker og sjåfør for Tigerbussen. Bussen veier nærmere 27 tonn, og Lethigangas manøvrerer den smidig inn i enhver skolegård og lite smutthull i byrommet i Oslo, også der det kun er et par centimeters klaring. Han gjør som teknikere flest; møter først og går sist, trekker kabler og bygger opp scenografien hver eneste dag, og dette gjør han kun på åtte kopper kaffe og en pizzabolle. I tillegg til å være sjåfør og tekniker, må han også stille i kostyme og underholde barn mens han kjører flere forestillinger daglig.


ÅRETS BÆREKRAFTHELT

Prisen går til en aktør som har jobbet med bærekraft på scenekunstfeltet for barn og unge, noen som gjennom sitt kunstneriske eller administrative virke har satt kunst og miljø på agendaen. For eksempel en ekstra bærekraftig reiserute, en stab som har blitt gjenbrukt i utenkelige kombinasjoner, eller kostymer, rekvisitter og scenografielementer som har hatt eventyrlige reiser gjennom ulike forestillinger og gruppe, eller på annen måte jobber for at feltet blir mer bærekraftig.

Nominerte:

Kristoffer Nohr Unstad

Unstad er produsent i DKS Nordland og nomineres for sitt arbeid med strategidokumentet “Strategi for bærekraftige arrangementer” som beskriver hvordan kulturarrangementer i regi av DKS kan gjennomføres på en bærekraftig måte, i et sosialt, økonomisk og økologisk perspektiv. Strategien bygger på føringer fra Nye forgreininger: Kulturstrategi for Nordland fylkeskommune 2023–2027 og Økonomiplan 2024–2027 (NFK). DKS Nordland er avhengige av å reise inn utøvere, og for å få et mangfoldig tilbud på scenekunst i nord viser Unstads arbeid hvordan de kan etterstrebe større bærekraftighet samtidig. Og ikke minst viser han hvordan enkeltpersoner i små administrasjoner kan påvirke arbeidet positivt og forbedre systemer.

SHIFTIT – senter for sirkulær kulturproduksjon

Siden 2021 har Syv mil arbeidet med konseptet SHIFTIT, for å igangsette et grønt skifte for kulturfeltet ved å skape sirkulære infrastrukturer for kulturproduksjon. SHIFTIT er en digital gjenbruksplattform, der det også planlegges fysiske sentre hvor brukbare materialer gjøres tilgjengelig for bruk til kunstproduksjon og kunnskapsutvikling. Tiltaket kommer fra Syv mil, en produsentenhet som har markert seg de senere årene som svært handlingskraftige og godt forankret i det frie feltet, og plattformen er basert på feltets behov. Målet er å gjøre det enkelt, billig og effektivt å gjenbruke ulike typer materialer, og heve kompetansen på scenekunstfeltet – og med det bidra til en grønnere kulturbransje.

Sirkuslandsbyen av Cirkus Xanti

Cirkus Xanti, med kunstnerisk leder Sverre Waage, har i årevis hatt som mål å utgjøre en sosial og kulturpolitisk forskjell, samt å fremme sirkus og samtidssirkus som fullverdig scenekunst. I løpet av 16 år har Sirkuslandsbyen vokst til å bli en viktig internasjonal samtidssirkusfestival. Cirkus Xanti er en viktig forvalter av sirkustradisjonen, som sørger for at sjangeren kan leve videre i møte med nye publikummere og ha en bærekraftig framtid. Med flere spesialdesignede sirkustelt som er fullriggede visnings- og produksjonsarenaer, formidles også kunsten innenfor bærekraftige rammer. Med Sirkusbyen har de høye ambisjoner for samtidssirkus, den bidrar til levnende lokalmiljø og introduserer samtidssirkus for barn og unge flere steder i landet.


ÅRETS (D)JERVESTE

Prisen går til en person eller aktør som har talt kunstens sak det siste året. Til en som har forsket på, skrevet om, støttet, løftet eller jobbet med strukturer. Til en som uredd har turt å stille spørsmål rundt kunstens eller kunstnernes vilkår eller på andre måter har satt kunst på agendaen.

Nominerte:

Aksjonsgruppa på Oslo Nye Teater

Ved Sindre Postholm, Natalie Bjerke Roland, Karoline Schau, Gunnar Eiriksson og Ferdinand Falsen Hiis. Gjennom den politiske prosessen med Oslo Nye de siste månedene har Aksjonsgruppa igangsatt flere aktiviteter, og fungert som synlige representanter for teaterets ansatte. I en krevende situasjon har de vært profesjonelle og kreative i å løfte frem teaterets betydning for byen. Aksjonsgruppa nomineres for sitt arbeid med å fungere samlende for ansatte ved teatret, hvordan de har forent hele scenekunstfeltet og fyllt protestene med innhold, og hvordan de har synliggjort en absurd politisk prosess. 

Magnus Myhr

Myhr igangsatte et ras av meningsbrytning om teater da han tok tak i spørsmålet om representasjon og regi av forestillingen Arven på Nationaltheatret. Hans spørrende kronikk i Klassekampen om en tapt mulighet for scenekunsten ble etterfulgt av tendensiøse saker i flere medier, der Myhr ble stående ganske alene i offentligheten. Som enkeltkunstner kan det i tillegg kjennes risikabelt å stille spørsmål innad i feltet om institusjonenes ansvar for historiefortelling. Myhr har løftet noen steiner i  scenekunstfeltet, som helt sikker har kostet ham krefter, men som forhåpentligvis er med på å endre måten bransjen jobber på fremover.

Teaterlosjen ved NTNU

Teaterlosjen er linjeforeningen for Drama og Teater ved NTNU, som gjennom flere protestaksjoner kjempet mot nedleggelsen av Institutt for kunst og medievitenskap (IKM) våren 2024. Flere fryktet at nedleggelsen av IKM var starten på slutten av studiet Drama og Teater som helhet. Studentene i Teaterlosjen holdt et høyt trykk i flere medier for å synliggjøre konsekvensene, skrev flere kritiske saker i media, og brukte scenekunstens egne metoder, blant annet en begravelses-performance, for å synliggjøre alvoret i saken.


ÅRETS PRODUSENT

Prisen går til en som stadig leverer bak kulissene, som sørger for stort og smått for en produksjon eller turné – fra budsjett, produksjonsplaner, turnéplaner til varm kaffe. Hadde det blitt noe scenekunst uten produsentene? Være seg de frie produsentene, scenekunstnere som selv jobber som produsenter, produsentene i fylkene eller scenekunstkonsulentene.

Nominerte:

Eva Grainger

Grainger har manøvrert rollen som fulltidsprodusent med nestlederverv i Norske dansekunstnere de siste 5 årene. Med stor kapasitet, har hun vært en av få rene produsenter i dansefeltet som selv har bakgrunn som danser. Hun har hegnet om rettigheter og arbeidsvilkår for dansere, og alltid stått på kunstnernes side. Gjennom årene har hun jobbet med bl. a. Ingri Fiksdal, Bananaz, Ingunn Bjørnsgaard, Mind the Gap festivalen, Kompani Haugsund. Grainger er en ryddig, etterrettelig og fagsterk produsent, som også har gitt etterlengtede råd og veiledning til dansere og koreografer i produksjonsspørsmål.

Bjørn-Tore Grøntvedt

Grøntvedt er ikke bare produsent, han har også jobbet som inspisient, skuespiller, sanger, drag-, og musikalartist innen det frie scenekunstfeltet i en årrekke. Denne mangfoldige erfaringen gjør at han alltid forstår flere sider av kreative prosesser, noe som er spesielt viktig på det frie feltet. Grøntvedt begynte i 2022 hos SPKRBOX, og har jobbet med andre kompanier, blant annet Fabularium Produksjoner i Trondheim. Han har en egen evne til å betrygge folk rundt seg, kommuniserer godt med alle deler av produksjonen og er alltid et steg foran for å gjøre enhver prøveperiode, spilleperiode og generell produksjon så god som mulig for alle involverte.

Maiken Garder

Garder er en kjent og erfaren produsent i nord, som har holdt i flere prosjekter fra sin base i Hammerfest. Hun har de siste årene vært produsent hos Elle Sofe Company, der hun har brukt sitt store nasjonale og internasjonale nettverk for å synliggjøre kunstneren og norsk og samisk scenekunst. Garder er spesielt flink til å lese hvordan deres kunstneriske arbeid inngår i en større sammenheng. Med dette bærer hun ofte et stort ansvar på sine skuldre, både for å løfte kunstens betydning i et samfunnsperspektiv, og for scenekunstnerne hun jobber for spesielt. Garder er kjent i scenekunstfeltet for å være en du stoler på, og der du får det du blir lovet.


ÅRETS KUNSTNERISKE INNSATS

Prisen går til en kunstner, gruppe eller institusjon som det siste året har utmerket seg med en idé/forestilling/konsept for hva scenekunst for et ungt publikum kan være.

Nominerte:

Håkon Dalsbø og Frode Gjerløw for Det Mørke Fortet

Håkon Dalsbø og Frode Gjerløw for Det Mørke Fortet. Dalsbø og Gjerløw har skrevet og hatt regi på Det Mørke Fortet – Et Minecraft-eventyr, som har spilt for fulle hus det siste året. Forestillingen er produsert av Riksteatret, i samarbeid med Hålogaland Teater og Teatret vårt. Dalsbø og Gjerløw har klart å kombinere teater og gaming på slik måte at det treffer både barn, ungdom og voksne. I deres arbeid er teknologi, skuegamere, lyd og lys integrert i scenografien, og i Minecraft er ikke fortellingens tema i seg selv, men rammen for et gjenkjennelig drama om det å være menneske. Dalsbø og Gjerløw gir med denne forestillingen barna makten og den kulturelle kapitalen, og de bruker spillets del av barns sosiale og kulturelle liv til å nå frem med historien, uten å moralisere.

Wakka Wakka Productions

Wakka Wakka, ledet av Kirjan Waage og Gwendolyn Warnock, har siden 2001 laget figurteaterforestillinger som for mange har sprengt forståelsen av hva figurteater kan være. Ekstrem detaljrikdom, kvalitetshåndverk og storslagen scenografi har gjort kompaniets forestillinger ettertraktet over hele verden. Deres seneste forestilling Dead as a Dodo er siste del av deres Animalia-trilogi, og har spilt for det unge publikummet flere steder i landet. Gjennom å blant annet samarbeide med Figurteatret i Nordland og undervise på Nord Universitet, har de introdusert en ny generasjon scenekunstnere for figurteater, og hevet kompetansen innen sjangeren for det norske scenekunstfeltet.

Christina Sleipnes

Sleipnes nomineres for bredden i hennes skuespillerprestasjoner det siste året. Sleipnes ble ferdigutdannet i 2019, og gjennom arbeidet hun har gjort i to svært ulike roller har hun vist stor fagkunnskap i både tragediens og komediens virkemidler. Under monologoforestillingen Å leve videre av Rimfrost Produksjoner/Nina Wester levde hun ut på scenen et sammensatt menneske som lever i og med 22. juli-terroren hver dag. I Feil Teaters Flukten fra Botsen, gjør hun en rolle helt i andre enden som fengselsdirektør Bergljot Stuss, en komisk karakter med en egenart man ikke får øynene bort fra. Sleipnes har gjort begge rollene til en forlengelse av seg selv og har gjennom dette vist seg som et stort skuespillertalent.