17. desember, 2024
28. november, 2024
Vinnere av Gulljerven 2024
Torsdag 28. november 2024 ble vinnerne av årets Gulljerven 2024 kåret på Kloden teater under årets Showbox scenekunstfestival for et ungt publikum.
Årets vinner har på kort tid markert seg som en allsidig og dedikert kunstner. Gjennom arbeidet med barn, ungdom og unge voksne har årets vinner vært en inspirerende kraft i flere deler av scenekunstfeltet og han har skapt magiske øyeblikk for de unge. På scenen har vi sett en imponerende innsats som bekrefter kunstnerens allsidighet.
Under studietiden på Nordic Black Xpress var han kjent for å gi alt for kunsten sin, både i oppturer og nedturer. Selv etter en lang skoledag fortsatte han å jobbe med sin egen poesi og kunst. Denne lidenskapen og arbeidsmoralen har han tatt med seg videre i sin karriere.
Nominerte:
Jawad Aziz
Shelmith Øseth
Anders Engebretsen
Amalie Sasha Schanke
Nora Louise J. Andvig
Årets prisvinner har vært en spesielt engasjert, kunnskapsrik og nytenkende skikkelse i teaterverdenen i over 40 år. Å ha såpass lang og vedvarende kapasitet i det frie feltet fortjener helt klart en pris i seg selv. I en tid hvor teaterutdanning har kniven på strupen, figurerer denne prisvinneren som en tidlig og viktig pionér for ambisiøs og kreativ pedagogisk drivkraft. De mange prosjektene viser en kunstner som har mot til å utfordre det etablerte, og til å sette skuespilleren og publikum i fokus.
Vi ser et mangefasettert, vidstrakt og entusiastisk kunstnerskap, som har resultert i mangfoldige kreative forestillinger. Vinneren av Årets gammelkommer kan feire fire årtier med forskning på og formidling av unorske og folkelige teatertradisjoner, og en særlig dedikasjon til det unge publikummet, noe som blant annet har resultert i over 2500 forestillinger i Den kulturelle skolesekken.
Nominerte:
Kenneth Dean
K:13 Scenekunst
Dukketeaterverkstedet
Det blir ingen forestilling uten alle dem som kommer først og går sist; som trives godt i skyggen, men som sørger for at det blir lys. Prisen Årets kabeltrekker går i år til en person som er en usedvanlig snill kollega. Han er ethvert gjestespills drøm, og enhver produsents øyesten. Årets kabeltrekker viser aldri stress og nøytraliserer alle nervene som finnes på og bak scenen. Med stoisk ro og stålkontroll fikser han enhver rigg. I tillegg snakker han flytende teknisk og gir seg ikke gir før alt fungerer 100%.
Årets kabeltrekker har forståelse for både institusjonene og kompanienes behov, og har blitt nominert særlig for måten han møter nye og uerfarne scenekunstnere på. Slagordet i hans arbeidskrets er «Agnar fikser det».
Nominerte:
Agnar Ribe
Morten Røsrud og Thomas Gallagher
Gjermund Lethigangas
Vinneren av Årets bærekrafthelt går til noen som har jobbet nyskapende i lang tid. De har fått til noe som andre i feltet gjerne har tenkt på, men ikke klart å gjennomføre i denne skalaen som årets vinner har. De har gjennom flere år utviklet en ny plattform for en mer sirkulær kunstproduksjon, som ikke minst er forankret i kunnskap om hvordan scenekunstfeltet fungerer. På sin første pilot i et fysisk lokale på USF i Bergen fikk de inn over ett tonn med tekstiler fra ulike kulturoperatører som kan gjenbrukes i nye prosjekter.
Vi er på randen av en klimakrise som også kulturfeltet bidrar til med sin virksomhet. Årets bærekrafthelt har ikke ventet på andre, men selv gått foran for å finne løsninger hvor gjenbruk står i fokus. Deres plattform er et godt skritt på veien for et mer bærekraftig kulturfelt.
Nominerte:
Kristoffer Nohr Unstad
SHIFTIT – senter for sirkulær kulturproduksjon
Sirkuslandsbyen av Cirkus Xanti
Til prisen for årets (d)jerveste har juryen landet på noen som har vært uredd og engasjert, og som har utfordret etablerte normer i teaterbransjen. Som har bidratt til en bredere diskusjon om hva det betyr å fortelle andres historier på scenen – og på hvilke premisser dette skjer. Til tross for at han sto alene i møte med sterke medieangrep, har vinneren fortsatt å heve stemmen for en mer reflektert og åpen kunstnerisk samtale rundt representasjon og regi.
Den modige tilnærming til et betent tema har satt i gang en viktig diskusjon. Gjennom sitt arbeid har vinneren ikke bare utfordret eksisterende strukturer og institusjoner, men også risikert mye for å skape rom for endring i scenekunstfeltet. Det er nettopp disse handlingene som gjør at han fortjener prisen som årets djerveste – en pris for å ha talt kunstens sak på en måte som kan løfte feltet fremover.
Nominerte:
Aksjonsgruppa på Oslo Nye Teater
Magnus Myhr
Teaterlosjen ved NTNU
Årets produsent er kjent for å være en man kan stole på, og en som innfrir det som loves. Prisvinneren er spesielt flink til å synliggjøre kunstens betydning i et samfunnsperspektiv, og løfte kunsten og kunstnerne inn i en større sammenheng. Med dette bærer hun ofte et stort ansvar på sine skuldre, men viser gang på gang en formidabel gjennomføringsevne i både de store og små delene av arbeidet som produsent.
Årets prisvinner tok sin utdanning i London, men har fra sin base i Finnmark brukt sitt store nettverk og glødende engasjement til å synliggjøre scenekunstnere på en forbilledlig måte, og er selv en tydelig aktør fra scenekunsten i nord.
Nominerte:
Eva Grainger
Bjørn-Tore Grøntvedt
Maiken Garder
Årets vinnere har utviklet en forestilling som har hatt stor suksess over hele landet. Deres visjoner med å bruke et kjent spillunivers som rammen for iscenesettelse, har blitt godt løst i forestillingen. Teknikk, scenografi, skuegamere, video, lyd- og lysdesign, og skuespillernes prestasjoner på scenen løfter frem den menneskelige historien.
Forestillingen dykker ned i spørsmål som føles nært og ekte, og vinnerne har klart å skape en opplevelse som berører, og som ikke løfter moraliserende pekefinger. Vinnerne har sammen med gode samarbeidspartnere utviklet en ny type live-art opplevelse, som også har fått nye publikumsgrupper til å gå på teater.
Nominerte:
Wakka Wakka Productions
Christina Sleipnes
Håkon Dalsbø og Frode Gjerløw for Det Mørke Fortet
Flere nyheter
Se hva som skjer og hold deg oppdatert på alt fra aktuelle prosjekter til interessante nyheter om Scenekunstbruket.