Mandag 24. november åpner Showbox 2025.

I år fyller festivalen 20 år og er Norges største internasjonale scenekunstfestival for et ungt publikum. En anerkjent festival, fordi scenekunstfeltet for barn og unge i Norge er kunstnerisk sterkt og interessant. Her har vi et levende bevis på hvordan god kulturpolitikk og satsning på kunstnerisk innhold lønner seg for kunstnere, arrangører og ikke minst for det unge publikummet. 

Flere tiår med risikovilje 

Det har blitt hevdet at kvaliteten på norsk scenekunst for det unge publikummet begynte å gå seg til for 10-15 år siden. Det begynte lenge før det, med etablerte kunstnere som har jobbet i 20, 30, 40 år. Flere av disse kompaniene er fremdeles aktive, og nye kompanier kan stå på skuldrene til de etablerte, som har banet vei for et mangfold av måter å lage scenekunst på. Med nye kunstneriske metoder og en nysgjerrighet for å produsere for målgruppen. Utviklingen er fremdeles i en evig oppadgående kurve.  

I tillegg fikk Norge gjennom etableringen av Den kulturelle skolesekken i 2001 et unikt nasjonalt system for formidling av profesjonelle kunstmøter til norske barn og ungdom. Med dette fikk norske scenekunstnere ytterligere muligheter til å skape forestillinger der utforskning av nye strategier innen estetikk, arenaer og hvordan møte publikum stod helt sentralt. Den risikoviljen som disse scenekunstnerne har hatt har vært enormt viktig for utviklingen av hele scenekunstfeltet i Norge, også innen scenekunst for voksne og i institusjonene. 

Det er i denne konteksten Showbox har utviklet seg siden 2005. Gjennom å løfte frem den gode scenekunsten som har hatt en eksplosiv vekst og for å synliggjøre kunstnernes risikovilje og ambisjoner. Festivalen har siden starten forsøkt å speile noe av risikoen kunstnerne har vist ved å ta sjanser i programmeringen, vise nyprodusert scenekunst, også premierer. I dette bildet vil det også gjøres feilprogrammeringer, men det er resultatet av høye kunstneriske ambisjoner og et ønske om å vise scenekunst det blir diskusjoner av. 

Risikoelementet holder festivalen i stadig utvikling, også 20 år etter opprettelsen. Årets åpningsforestilling speiler dette: Encounters. Oslo av The Feminist Secret Society of Helsinki er en live-samtale mellom to ungdommer som sitter skjult for hverandre, og der to skuespillere på scenen, via mikrofoner og øretelefoner, formidler det de sier ord for ord. Det er både en forestilling og et ekte, første møte mellom to tenåringer. Ingen vet ikke hva de vil snakke om, hva som vil skje, men gjennom forestillingen får ungdom anno 2025 ytret seg fritt om det de ønsker samtidig som de ivaretas av profesjonelle utøvere som løfter det inn i en scenisk kontekst. 

Norsk samtidskunst og internasjonale muligheter 

Festivalen skal vise bredden av det som eksisterer på scenekunstfeltet for de unge her og nå. Det høye kunstneriske nivået ved norsk scenekunst er svært ettertraktet internasjonalt. De siste årene har det også vært en stor vekst av internasjonale delegater til festivalen, med resultat at flere norske forestillinger bookes til turnéer i utlandet.  

Ofte kan vi overraskende høre fra internasjonale gjester at de opplever norsk scenekunst politisk, også om forestillinger som i norsk kontekst ikke har politisk brodd. Det frie norske scenekunstfeltet for de unge har på grunn av gode støtteordninger raskt kunnet respondere på verden rundt og lage nye fortellinger for en ny tid, gjerne i andre scenerom enn de tradisjonelle. At formspråket også kan oppleves å ha en politisk dimensjon må sies å være en suksess for den frie scenekunsten. Og hvor går veien fremover for scenekunsten og de unge? Vil vi klare å opprettholde risikoviljen i en tid der polariseringen synes å vokse og der flere kritiserer kunst de oftest ikke har sett?    

“Relevans for den unge målgruppen” 

Showbox har aldri hatt som eneste mål å vise scenekunst som er “relevant for målgruppen”, altså ut fra tanken om at barn og unge er én gruppe mennesker med like meninger om hva som treffer dem. Kunsten og kvaliteten har alltid vært i sentrum ved at festivalen har stolt på at barn og unge, på lik linje med voksne, skal ha tilgang til et bredt spekter av uttrykksformer og perspektiver slik at de selv kan foreta kvalifiserte valg knyttet til livet sitt og samfunnet rundt. Målet med kunstopplevelser er ikke at alle skal være enige, men gi opplevelser og kanskje sette i gang noe – tanker, følelser eller betraktninger, som grunnlag for samtale og kritisk tenkning. I en usikker verden mener vi kunsten og kunstopplevelsene i seg selv er viktigere enn noen gang, og at vi derfor må tørre å vise kunst som kan utfordre. 

Å skape rom der unge lærer seg å sette ord på det de har opplevd og håndtere uenigheter, er også en av årsakene til etableringen av Unge stemmer i forbindelse med Showbox i 2012. Her følger unge kritikere festivalen og anmelder forestillinger. Prosjektet har nå vokst utover festivalen og blitt en relevant del av den norske kunstoffentligheten, der de unge stemmene nå siteres av de større institusjonsteatrene.  

Kompetanse og selvtillit 

Festivalen hadde heller ikke utformet sin rolle uten dialogen og samarbeidet med fylkesarrangørene i DKS, som tidlig tok eierskap til festivalen og som har spilt en stor rolle for at Showbox har fått den posisjonen den har. Kombinasjonen av kompetanse og selvtillit hos både kunstnere og arrangører, sammen med infrastrukturen og økonomien som kom med styrkingen av det frie prosjektbaserte scenekunstfeltet og DKS har dyttet feltet fremover, og potensialet er fremdeles uendelig.  

Showbox er et vindu inn i norsk samtidsscenekunst. Med det kunstneriske nivået som er bygget opp er potensialet er fremdeles uendelig, men det fordrer en politisk vilje til å fortsette å satse. I år viser festivalen 19 ulike nasjonale og internasjonale forestillinger over tre dager på en rekke scener i Oslo, i tillegg til fag-arrangementer og sosiale treff for bransjen. Scenekunstfeltet for barn og unge i Norge er en suksess. Det bør gi feltet selvtillit og vilje til å fortsette satsningen både fra kunstnere og politikere.