23. september, 2024
31. august, 2018
Med TEEN i Beijing
I forbindelse med Assitejs Artistic Gathering i Beijing nå i august, ble TEEN invitert Kina.
I forbindelse med Assitejs Artistic Gathering i Beijing nå i august, ble TEEN invitert til festivalen. Til sammen reiste fem av TEEN-ungdommene fra Norge, Italia og Danmark og i løpet av 5 fantastiske dager fikk vi med oss mye av festivalen, ungdommene deltok i et arrangement om språk i scenekunsten sammen med et amerikansk ungdomsteater og vi ble guidet rundt av festivalens frivillige, mange av dem studerte til å bli oversettere, til de største severdighetene.
Beijing er enormt, men heldigvis bodde vi svært sentralt, bare få meter fra China National Children’s Theatre og den forbudte by.
Imagining the Future
Assitej Artistic Gathering og China Children’s Theatre Festival med tema “Imagining the Future” åpnet med en rekke taler og visning av forestillingen om The Mermaid in East China Sea, med China National Theatre for Children. Dagen etter ble samtalen mellom våre europeiske TEEN, Childrens Theatre of Charlotte fra USA og de kinesiske barna avholdt. Det ble impromptu ledet av Yang Cheng, den kinesiske regissøren som hadde jobbbet med ungdomskompaniet fra USA, og vår egen Nora Heyerdahl. Det skulle dreise seg om språk, både talespråk, fysisk språk og kommunikasjon, og det ble tydelig at også kultur er en språklig barriere som det tar tid å komme over. Det er gledelig at Kina er interessert i prosjekter som TEEN, som handler om demokratisering og å gi plass til nye stemmer, kritikk og ikke minst ungdom selv. Vi håper at denne interessen fortsetter å vokse, og med det forståelsen for hva det vil si å faktisk gi ungdom en stemme. Vi hadde hatt stor glede av å samarbeide med flere internasjonale, unge stemmer, også kinesiske.
China National Theatre for Children
Kinas nasjonalteater for barn ligger i kort avstand fra den forbudte by, midt i sentrum av Beijing. Dette var Assitej Aritistic Gathering sitt hovedsete og samlingspunkt under festivalen. Teatret har eksistert siden 1956, og er det eneste statlig eide teatret for barn i Kina. De har et fast ensemble, to saler, og setter opp både klassikere og nyproduserte verk.
Store saler og små publikummere
I tillegg til åpningsforestillingen så vi The Snowman Who Wanted to Meet the Sun med Tandarica Animation Theatre fra Romania, China Idiom Stories, med Children’s Theatre of Charlotte (USA), 24 Grandmas med Xi’an Children’s Art Theatre Co. fra Kina, Yao Yao, Brush Theatre fra Sør Korea og Sunny Ray and the Magnificent Moon, Arena Theatre Company fra Australia. Felles for flere av forestillingene var at de foregikk på svært store scener sammenliknet med norske forhold, og ikke alle forestillingene var dimensjonert for det. Nasjonalteatret for barn var godt vant til barnepublikum, og var flinke til å legge til rette. På andre scener opplevde vi at det etterhvert ble tatt grep for at de minste skulle få mest mulig ut av opplevelsen, selv om formen var uvant, eller salen stor. Alle forestillingene vi så var for små barn, det hadde vært interessant å oppleve kinesisk scenekunst for ungdom!
Kinesisk turistsesong
Uken i Beijing var på slutten av den kinesiske sommerferien, og det var mange kinesiske turister der. Eksempelvis slipper Den forbudte by inn 80.000 personer daglig, og har rundt 14 millioner besøkende i året. Vi satte stor pris på at Assitej China satte opp flere sightseeingturer for oss, og det var hyggelig og interessant å tilbringe dagen med kinesiske studenter som var frivillige på festivalen. Absolutte høydepunkter var besøket på den kinesiske mur sammen med det amerikanske ungdomsteatret og dagen i Den forbudte by.
Flere nyheter
Se hva som skjer og hold deg oppdatert på alt fra aktuelle prosjekter til interessante nyheter om Scenekunstbruket.