Kandisia - Flaatenbjørk kompani. Foto: Tanja Steen

Verdensdagen for teater for et ungt publikum

I dag er det verdensdagen for teater for et ungt publikum, og presidenten for den internasjonale organisasjonen for teater for barn, Assitej, skriver i dag:

Take a child to the theatre today! Or Take theatre to the child?

When we consider the millions of children who do not live within the easy reach of a theatre building (especially one designed for them and their needs), we must as artists expand our notions of what theatre can be if we truly believe in the arts as a basic human right. Of course this idea is not new in the history of theatre, but somehow the distinctions of formal vs. informal still seem to pervade our value systems and our notions of quality when we talk about theatre for young audiences.

The rough magic that can transform a dusty playground, or a township hall, a school classroom, or a refugee compound, is often what is most needed – not just because it is more practical and economical to meet children in their everyday circumstances, but also, more profoundly, because it IS magic. 

Vi i Scenekunstbruket har som mål at vi skal sørge for at barn og unge i hele Norge, uavhengig av bakgrunn og bosted, får oppleve profesjonell scenekunst, og vi stiller oss bak Yvette Hardies innlegg. Hvert år får over 200 000 barn i Norge oppleve en scenekunstproduksjon fra vårt repertoar. I fjor var 70 ulike produksjoner fra vårt repertoar på veien i Norge, og spilte til sammen 2315 forestillinger, fra nord til sør, fra øst til vest. De har skapt magi i klasserom, gymsaler, kulturhus og forsamlingssaler,  for barn og unge i hele Norge.

Akkurat i dag er Flaatenbjørk kompani i Rauland med sin interaktive forestilling Kandisia, om asylpolitikk, og på Sula har de besøk av Hege Haagenruds Juryen, en danseforestilling der barn tar over kontrollen og bestemmer hva de syns danserne skal gjøre.

Se oversikt over turneprogrammet vårt her.