NIE og Teater Joker vant Hedda-pris

NIE og Teater Joker vant Hedda-pris

Vi gratulerer NIE og Teater Joker med hver sin Hedda-pris!

Teater Joker var nominert i kategorien for Beste barneforestilling, og vant med Brune, en forestilling som er bygget på boken «Brune» av Håkon Øvreås. Med scenografi inspirert av tegningene i boka og nyskrevet musikk, fortelles historien om Rune, moren og faren, bestefaren og alle vennene, uvennene, presten og politimennene i den lille byen der Rune blir til superhelten Brune når natten senker seg. I juryens begrunnelse leser vi:

Essensen i all teaterkunst er den teatrale forvandlingen hvor hendelser, objekter og aktører fremstår på nytt og annerledes vis, for å gi liv til en alternativ virkelighet. Slik er teatret nært beslektet med barnets kreative skaperkraft, både som en kilde til ubekymret lek og som et sted å søke tilflukt når virkelighetens verden ikke riktig fortoner seg slik som den burde. Årets barneforestilling understreker og feirer dette slektskapet i en presis og samtidig leken regi hvor skuespillerne briljerer som overskuddspregede forvandlingskunstnere. Uanstrengt veksler de mellom ulike roller, og gir i fellesskap fysisk form til en rekke scenografiske elementer og rekvisitter. Språket er tidstypisk og troverdig i en dramatisering basert på den prisbelønte norske barneboka med samme navn, utgitt i 2013.

NIE var nominert i kategorien Beste forestilling for ungdom, og vant med We come from far, far away, en teaterproduksjon basert på historier samlet inn på Hvalstad transittmottak for mindreårige asylsøkere i Asker. I stykkets handling følger vi ungdommene Omar og Abdallah på deres flukt fra Aleppo i Syria, frem til en av de ankommer Oslo S. Publikum sitter inne i et telt som blir satt opp på hvert spillested, og handlingen utspiller seg nært, og også blant publikum.

Heddaprisens jury sier:

Teatret kan bygge empati og forståelse, og teatret kan legge til rette for åpen diskusjon. Årets vinnerforestilling i klassen for beste forestilling for ungdom gjør begge deler. Oppsetningen bruker en vital sammensetning av virkemidler fra fortellerteater og figurteater, fysisk teater, skyggeteater og musikkteater, med realistisk fremført dialog og symbolsk fremstilt faktainformasjon. Uttrykket er intimt, men vitner samtidig om overblikk. I forestillingen, som i tidligere forestillinger av det samme kompaniet, er stikkord som «håp, overlevelse og livskraft» sentrale. Tematikken er funnet i dagens samfunn, og idématerialet er samlet inn gjennom intervjuer med mennesker som selv har gjennomlevd den flukt oppsetningen handler om.

 

Scenekunstbruket gratulerer!